Vi har fået stillet
følgende refleksionsspørgsmål indenfor emnet didaktik:
Hvordan og hvorfor bruge didaktik i en pædagogisk kontekst?
For at
øge kvaliteten af den pædagogik, som den professionelle udfører.
Derudover
bruges didaktik også for at have fokus på udvikling - og hvad der skal til for
at fremme denne udvikling.
Ved
didaktik fremmes bevidstgørelsen af disse udviklingsprocesser hos
børnene/brugere.
Hvad tænker du/I om pædagogen som didaktikker?
Pædagogen
er medvirkende til at danne brugeren. Pædagogen har hermed også en form for
magt, idet pædagogen er med til at skabe et rum hvor brugeren kan udvikle sig,
få interesser osv.
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge didaktiske modeller, som en
del af det pædagogiske arbejde i institutionerne?
En
fordel kan være at planlægning og handlingsforløb bliver nemmere. Det kan også
hjælpe til at få stillet de rigtig spørgsmål til at få afklaret en proces.
En
ulempe kan være at man nemt kan komme til at blive for fastlåst i modellernes
fokuspunkter. Det er heller ikke nogen garanti at en model passer ind i
situationen - og der kan derfor måske blive tolket så modellen kommer til at
passe.
Desuden
har vi fået følgende refleksionsspørgsmål under idrætsdidaktik:
1. Hvilken betydning har didaktikken for
bevægelsesglæde og motivation ?
Afhænger af aktivitetens formål. Det er vigtigt at sin didaktiske model er gennemtænkt på samtlige niveauer, således at der et bedre udgangspunkt for at opnå bevægelsesglæde og motivation gennem aktiviteten. Man kan dog let blive fastlåst i sin didaktiske planlægning. Planen skal muligvis reguleres i forhold til deltagernes niveau for at øge chancen for at opnå bevægelsesglæde og motivation.
Afhænger af aktivitetens formål. Det er vigtigt at sin didaktiske model er gennemtænkt på samtlige niveauer, således at der et bedre udgangspunkt for at opnå bevægelsesglæde og motivation gennem aktiviteten. Man kan dog let blive fastlåst i sin didaktiske planlægning. Planen skal muligvis reguleres i forhold til deltagernes niveau for at øge chancen for at opnå bevægelsesglæde og motivation.
2. Hvilket menneskesyn ligger bag, henholdsvis det induktive og deduktive princip ?
Det deduktive princip: - Menneskesyn: behavioristisk tilgang. Det er lidt et belønningsprincip: hvis i gør det, så får i det.
Det induktive princip: - Menneskesyn: kommunistisk tilgang. bygger på et princip hvor individ og samfund kan påvirke hinanden.
3. Hvordan kan I anvende teorien fra i dag til jeres
projekt - Lindholm/aktivitet for holdet?
Vi kan
bruge de forskellige modeller til at planlægge vores aktivitet for at vi husker
alt fra bold til hvem-siger/hvem-gør og hvordan skal aktiviteten formidles? Vi
skal også forholde os til, hvor meget medbestemmelse deltagerne har og
om de overhovedet har medbestemmelse. Vi har gjort os nogle overvejelser om
hvorledes aktiviteten kan opjusteres/nedjusteres i forhold til deltagernes
kunnen.
- Nicolaj, Bo, Tobias og Monica.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar