Vi har fået stillet
følgende opgave:
Tænk over en
aktivitet I har lavet, hvor I har arbejdet ud fra flere af disse intelligenser.
Var det bevidst/ubevidst? Hvad gik godt/skidt? Hvordan reagerede gruppen?
Reagerede alle ens? Beskriv den.
Intelligenstyper
- Musikalsk intelligens
- Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
- Logisk-matematisk intelligens
- Sproglig intelligens
- Spatial intelligens (rumlig orientering og forståelse)
- Interpersonel intelligens (forståelse af og kontakt med andre)
- Intrapersonel intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)
- Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
- Åndelig eksistens (eksistentiel bevidsthed)
Aktivitet:
Mountainbike tur. 12 studerende og Dennis (lærer).
Former for
intelligenser:
- Krops-kinæstetisk intelligens: At køre op og ned af bakker, kunne styre cyklen, balance, reaktionsevne, koordinering af hvornår der skal bremses og hvornår der skal mere fart på - og hvor meget/lidt dette skal gøres.
- Spatial intelligens: Evnen til at orientere sig om hvor man er, at genkende ting, at kunne bedømme afstand mellem træer og at kunne vurdere den passende fart i et sving.
- Interpersonel intelligens: Dennis' engagement kan være medvirkende til en øget motivation hos deltagerende. Den interpersonelle intelligens ses idet vi er en hel gruppe afsted, og kræver at man er i stand til at aflæse hinandens udtryksformer. De studerendes udholdenhed påvirkes gensidigt.
- Intrapersonel intelligens: Ens egen oplevelse af hvad man er i stand til, at kunne sætte grænser, at overvinde grænser, selvtillid.
Krops-kinæstetisk-
og spatial intelligens: Bevidst
(Ydre)
Interpersonel- og intrapersonel intelligens: Ubevidst (Indre )
Interpersonel- og intrapersonel intelligens: Ubevidst (Indre )
Vi har ydereligere
fået opgaven:
Forestil jer andre
situationer, hvor det vil være hensigtsmæssigt for nogle børn at arbejde ud fra
andre intelligenser end de oplagte – hvordan kunne det stilles op?
1 Skriv en case –
tag gerne udgangspunkt i jeres valgfag
2 Brug
SMTTE-modellen til at stille en aktivitet op
Case:
I 1. klasse går der 20 elever, hvoraf halvdelen har svært ved faget matematik. Der er forsøgt forskellige undervisningsmetoder i klasselokalet, for at få børnene til at tilegne sig større matematiske færdigheder, men uden held. Metoderne indenfor den logisk-matematiske intelligens har altså ikke fungeret, og man har derfor forsøgt sig med den krops-kinæstetiske intelligens.
I 1. klasse går der 20 elever, hvoraf halvdelen har svært ved faget matematik. Der er forsøgt forskellige undervisningsmetoder i klasselokalet, for at få børnene til at tilegne sig større matematiske færdigheder, men uden held. Metoderne indenfor den logisk-matematiske intelligens har altså ikke fungeret, og man har derfor forsøgt sig med den krops-kinæstetiske intelligens.
Aktivitet:
Bold-leg med tal:
Man kaster nogle terninger (den voksne sætter rammerne / skal det være plus,
minus, gange, dividere), og legen handler om, at man er på to hold. Man skal
regne ud hvad terningerne giver, også skal det ene hold fange det andet. Det
ene hold har lige tal, det andet ulige. Dette er en alternativ lærningsform
mht. at lære matematik. Hvor man sædvanligvis vil udfordre den
logisk-matematiske intelligens, men i stedet benytter man den
krops-kinæstetiske intelligens.
SMITTE-model ift bold-legen:
SMITTE-model ift bold-legen:
Sammenhæng: Vi er i
en idrætshal på en skole. Børnene skal lære matematik på en fysisk aktiv måde.
Mål/vision: Større
matematiske færdigheder.
Tegn: Bliver de over
tid hurtigere til at regne tallene ud i bold-legen. Test efter et par måneder
for at se om deres matematiske færdigheder er øget.
Tiltag:
Matematiklæren har ansvaret for at få formidlet, at børnene skal have idrætstøj
med. Læreren har også ansvaret for at legen bliver sat i gang + at tilpasse
sværhedsgraden.
Evaluering: Løbende observations og testresultater.
Evaluering: Løbende observations og testresultater.
- Nicolaj, Bo, Tobias og Monica.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar